Zájem o crowdfunding v knihách roste. Přes Pointu vyjde víc než sto knih za rok
24. 9. 2021 – 15:57 | Tech | Patrik Hajda | Diskuze:
Online nakladatelství Pointa využívá crowdfunding k zafinancování, vyrobení, propagaci a distribuci knih od začínajících i zkušených autorů. Počet nových vydání rostl navzdory pandemii.
Když se v crowdfundingu může dařit hodinkám, nejrůznějším technologiím a deskovým hrám, tak proč ne knihám? Možná že právě taková otázka padla u zrodu onlinové nakladatelské služby Pointa, která s pomocí financí vybraných od zákazníků přivádí na svět knihy od amatérských autorů, ale nejen nich.
Pointa vznikla před třemi roky ve spolupráci společností Creative Dock a Albatros Media s cílem pomoct začínajícím i etablovaným autorům sehnat prostředky na vydání knihy, ale zajišťuje i jejich výrobu, propagaci, distribuci a propojení s klíčovými pozicemi, jakými jsou například grafici, ilustrátoři, sazeči, redaktoři, korektoři a další.
Pandemie Pointu nijak nezbrzdila a platforma tak za uplynulý fiskální rok končící v červenci dosáhla skvělých výsledků. Dosud zaznamenala 233 úspěšných kampaní, z toho polovinu v posledním roce. Ještě důležitější je počet již vydaných knih. Těch je 160 a na zmíněný fiskální rok jich připadá 101.
Do konce letošního roku se očekává vydání ještě dalších 42 nových titulů, čímž bude pokořena hranice 200. publikace. O úspěchu rovněž hovoří počet prodaných výtisků – 85 tisíc – a fakt, že jedenáct knih je natolik úspěšných, že si vyžádaly dotisk. Nejprodávanější knihou platformy je Letuška z economy od Petry Jirglové, kterou si zakoupilo již přes 10 tisíc čtenářů.
Jiné prvenství patří knize Od paty k hlavě od Matěje Šulce, která na svůj vznik vybrala 310 tisíc korun (dohromady všechny projekty vybraly 15 milionů korun). A aby těch prvenství nebylo málo, tak kniha De(bil)níček mileniálky Veroniky Lechnerové vybral svou potřebnou částku za pouhé čtyři hodiny, přičemž kampaně běží standardně 30 dní.
„S uplynulým rokem jsme, co se týče výsledků, v Pointě nadmíru spokojeni a dosažená čísla ukazují, že si Pointa již vydobyla na českém knižním trhu pevné místo. Jsem vděčná začínajícím i etablovaným autorům, že si nás pro vydání svých knih vybírají, knižním kolegům – grafikům, ilustrátorům, korektorům, sazečům a redaktorům – za jejich práci a nasazení, a v neposlední řadě čtenářům. Bez nich by knihy v crowdfundingovém modelu pochopitelně nemohly vycházet,“ uzavírá CEO Pointy Veronika Mahdalová.