Česká Passengera pomáhá s digitalizací futuristického metra v Rijádu
17. 3. 2022 – 16:20 | Tech | Patrik Hajda | Diskuze:
Saudská Arábie testuje autonomní a zcela digitální metro hlavního města Rijádu, pro nějž český startup Passengera zajišťoval plné pokrytí wi-fi a speciální systém monetizace.
Saudská Arábie před pěti lety přijala výzvu zbavit se závislosti na ropném průmyslu, k čemuž má dopomoct i nově vybudované futuristické metro v hlavním městě Rijádu, od čehož si stát slibuje podporu turismu.
Jde skutečně o metro budoucnosti, jehož 183 autonomních vlakových souprav je na ploše šesti linek rozprostřených do 176 kilometrů s 85 stanicemi plně digitalizované, svým cestujícím nabízí úplné pokrytí wi-fi signálem a reklamu šitou na míru.
O poslední dva systémy se postarala česká společnost Passengera. „Projekt mimo jiné zahrnoval design komunikační infrastruktury, instalaci wi-fi do několika různých typů vlaků a také do stanic metra, měření kvality a pokrytí signálu či řešení seamless autentizace uživatelů. Součástí našeho desetiletého kontraktu je i tzv. management and monitoring suite (MMS), který provozovateli metra umožňuje monitoring a správu všech 1 100 instalovaných zařízení v reálném čase,“ popisuje zakázku CEO Passengery Jan Kolář.
Největší výzvou byla integrace systémů Passengery do celého ekosystému metra, který je plný zařízení od různých výrobců včetně vlakových souprav. Bylo potřeba zajistit, aby cestující nepoznal, že se jeho zařízení přepojuje z různých vysílačů wi-fi ve vlacích a stanicích.
Passengera zároveň dodala systém pro monetizaci moderního metra. Provozovatelé městské hromadné dopravy skrze něj mohou prodávat reklamu inzerentů a nabízet tak produkty a služby cestujícím. Systém navíc rozpoznává cestující a rozřazuje je do kategorií svobodných, rodin a VIP a podle toho na ně cílí reklamu.
Projekt rijádského metra rozhodně není žádný drobek, ale Passengera od svého založení v roce 2015 stihla už spoustu velkých věcí. Postarala se o zábavní portály ve vlacích Pendolino Českých drah a v autobusech Flixbus. Její řešení využívá turistický vlak na Machu Picchu i nejvýše položená trať v Evropě, kde si startup otestoval práci s extrémní teplotami stejně jako v Saudské Arábii.
A spousta dalších projektů teprve čeká na své zpracování. Passengera má momentálně před sebou zakázky v hodnotě zhruba 210 milionů korun, kvůli čemuž je v plánu rozšířit vývojářský tým s kancelářemi v Praze o dalších dvacet lidí.