Nerez.to zatočilo s jednorázovými plastovými kelímky. Po nerezu sahají ekologicky smýšlející firmy
28. 2. 2022 – 16:28 | Ekologie | Patrik Hajda | Diskuze:
Představte si kelímek plný piva, který se vám v ruce nezmáčkne, lahodný mok udrží déle studený a po dopití neputuje do koše, ale zůstane vám už napořád? S takovou filozofií přichází český startup Nerez.to bojující s jednorázovými plasty skrze kvalitní a recyklovatelnou ocel.
S plasty, zejména těmi jednorázovými, se dnes snaží zatočit kde kdo. K podobně smýšlejícím podnikům se v roce 2020, tedy během pandemie přidal český startup Nerez.to, za kterým stojí trojice Jan Prach, Michaela Dvořáková a Petr Budiš.
Jejich cílem bylo vytvořit alternativu k jednorázovým plastovým kelímkům, které jsou nejčastěji k vidění v okolí piva. Z mnoha myslitelných udržitelnějších variant z řad papíru a korku včetně slepých uliček v podobě jedlích kelímků nakonec sešlo a pátrání po ideálním materiálu skončilo u takzvané chirurgické nerezavějící oceli.
„Neokouše se, nezteplá a navíc se 80 procent celosvětové produkce oceli vyrábí již z recyklátu. Celé to zapadlo do trendu, který jsme v roce 2020 viděli na západ od nás – velké kavárenské společnosti začínaly zvýhodňovat zákazníky s vlastním hrnkem a legislativa EU se velmi výrazně posunula směrem k masivní podpoře recyklovaných materiálů,“ popisuje pro StartupJobs Newsroom Petr Budiš.
Počáteční investice přišla přímo od jednoho z trojice. Jan Prach, který má zkušenosti s korporátní prací pro nejrůznější banky, od nichž přešel ke startupům, zainvestoval z vlastních zdrojů statisíce korun na rozjetí výroby nerezových kelímků v Asii.
„Do budoucna máme v plánu vyrábět kelímky s dalším partnerem v EU. Je to vše otázka obratu a velikosti objednávek. V Česku jsou vstupní náklady na pořízení kvalitní oceli extrémně vysoké, především kvůli tomu, že stát nepodporuje těžbu a zpracování místní železné rudy. Ale tento problém konkurenceschopnosti oceli je i v řadě dalších zemí,“ připomíná Prach.
Startup Nerez.to očekával, že mezi jeho prvními klienty budou pivovary, ale ti se stále vzpamatovávají z covidové ekonomické krize. Nerezové kelímky ale zaujaly rychle se rozvíjející firmy s mezinárodním kapitálem, pro které je téma ekologie důležitou součástí jejich filozofie.
Těm nevadí zaplatit za jeden kelímek 190 korun. Zájem je dokonce takový, že firma již zvýšila cenu, o níž zákazníci i přesto říkají, že je nízká. Přestože se Nerez.to loni v létě podařilo vyprodat skladové zásoby pro daný rok, ještě nejde o ziskovou firmu, ale prognóza je taková, že se letos dostane z červených do černých čísel.
V plánu je rozšířit se do dalších zemí po aktuální expanzi do Německa a přijít s dalšími modely kelímků, tedy vedle čistých a galvanizovaných duhových, na něž si firmy mohou nechat vyrýt například svá loga. Rovněž se pracuje na držácích kelímků na opasek a na designu kojenecké lahve, jelikož ocel na rozdíl od plastu neuvolňuje žádné pachutě a škodlivé mikročástice.
Ambice Nerez.to přitom nejsou nijak veliké: „Zatím úplně neaspirujeme na to, abychom konkurovali všemu. Myslím, že je úplně v pořádku, když je na trhu několik značek a zákazník může vybírat. Jde nám primárně o postupné šíření myšlenky recyklace, minimalismu a hezkého designu. Nemusíte mít náš kelímek stále při sobě, budeme úplně spokojení, když si ho na zálohu půjčíte na svém oblíbeném místě a necháte si do něj načepovat pivo, víno nebo kolu,“ uzavírá Prach.