STRV loni spustilo další dva vlastní projekty a i přes problémy v technologickém světě obratově vyrostlo
30. 8. 2023 – 16:00 | Digitál | Redakce StartupInsider | Diskuze:
Českému STRV s klienty primárně z řad amerických technologických společností se i přes ochlazení ekonomiky podařilo obratově vyrovnat jeho rekordnímu roku 2021. Minulý rok dosáhlo STRV obratu ve výši téměř 18 milionů dolarů, tedy asi 390 milionů korun. Firma během roku získala několik nových významných projektů, například aplikaci The Pump pro Arnolda Schwarzeneggera, která světlo světa spatřila letos v květnu. Zároveň s prací na klientských projektech STRV dokázalo intenzivně pracovat na vývoji vlastních inovativních projektů pod značkou STRV Labs. Dva z nich už stihlo i zveřejnit – aplikaci na dechové cvičení Float a ticketingové řešení Ener.
„Loňský rok našemu sektoru přinesl řadu výzev – válku, špatnou ekonomickou situaci, padající krypto a trápící se technologické firmy. Řada z nich musela šetřit a propouštět své týmy. Technologické firmy zejména ze Spojených států přitom tvoří většinu našich klientů, dopady jsme tak pocítili i my v STRV. Přistoupili jsme k tomu, k čemu přistupujeme v každé krizi: prioritizovali jsme tým a zůstali věrni svým hodnotám. Díky tomu jsme nemuseli propustit jediného člověka, táhli jsme za jeden provaz a navzdory všem nástrahám zaznamenali profitabilní rok,“ komentuje výsledky za rok 2022 Lubo Smid, spoluzakladatel a CEO STRV.
Českému týmu designérů a vývojářů se v roce 2022 podařilo dosáhnout obratu 17,8 milionu dolarů (v přepočtu kolem 390 milionů korun), a to bez započtení výsledků projektů oddělených od zakázkového byznysu jako LGBTQ+ seznamky Cosmic Latte. Firmě se tak i přes nepříznivé podmínky trhu podařilo těsně překonat dosud nejvyšší příjmy z klientského byznysu z roku 2021, kdy obratově dosáhla 17,4 milionu dolarů.
„První půlka loňského roku šla opravdu dobře, ta druhá hůř. Rok jsme zakončili s obratem mírně vyšším než v roce 2021, ale kvůli vyšším nákladům, odpisům spojeným s klienty, kterým se nedařilo, a přípravám na horší časy jsme zaznamenali výrazně nižší zisk. Část ze zisku bychom rádi rozdělili mezi náš tým, stejně jako tomu bylo za rok 2021, ale letos to bohužel nebylo možné. Nicméně jsem rád, že jsme nemuseli sahat k propouštění, celou situaci ustáli a zvládali pokračovat v postupném navyšování mezd a nabírání dalších lidí v letošním roce. Transparentní komunikace je pro nás klíčová a cením si toho, že tým rozhodnutí pochopil a podpořil. To dokazuje sílu a motivaci lidí, kteří tvoří STRV. V příštích letech počítám, že se ke sdílení zisku s týmem zase vrátíme,“ vysvětluje otevřeně Lubo Smid.
Appka pro Arnieho a dvě nové aplikace z dílny STRV Labs
STRV minulý rok zakončilo pozitivně především díky dlouhodobým spolupracím se značkami jako Porsche, svou zásluhu ale měly i nové projekty. Nejzásadnější novinkou byla fitness aplikace pro legendu kulturistiky, filmu i politiky Arnolda Schwarzeneggera. Aplikace The Pump se letos v květnu otevřela limitovanému okruhu fanoušků, široká veřejnost ji bude moci vyzkoušet později v letošním roce. Na STRV se s přáním vlastní aplikace obrátila také další sportovní ikona, bývalý baseballový hráč Alex „A-Rod“ Rodriguez, který potřeboval pomoct s přípravou aplikace a webu pro jím spoluvlastněný projekt Mojo.
„Aplikace pro Arnolda Schwarzeneggera se do dějin STRV zapíše jako historická, přinesla nám obrovskou vizibilitu a zároveň potvrdila naše postavení lídra mezi designéry a vývojáři aplikací. Arnold se svým týmem si nás vybral na základě osobitého designu, který loni ocenil také Apple, když udělil Apple Design Award aplikaci Rebel Girls z naší dílny,“ popisuje Smid. Reputaci české firmy potvrzuje i žebříček 1 000 nejlepších globálních firem podle platformy Clutch. STRV v žebříčku pravidelně figuruje na předních místech, loni obsadilo 31. příčku s hodnocením 4,8 z 5.
K úspěšnému roku STRV přispěly kromě klientských i interní projekty pod značkou STRV Labs, jejíž vznik inicioval přímo Lubo Smid: „Z pohledu STRV Labs, kde vyvíjíme svoje vlastní aplikace, to byl přelomový rok. Začali jsme na vlastní projekty klást velký důraz, protože je vnímáme jako nástroj, který nám pomůže diverzifikovat a zodolnit původní převážně klientský byznys. Vymýšlet a rozvíjet vlastní nápady je zároveň zábava. Za minulý rok se nám podařilo spustit hned dva nové projekty, Float a Enter, které nadále intenzivně rozvíjíme.
Budoucnost? AI a AR, říká Smid
Co se týče plánů pro letošní rok, STRV situaci na trhu hodnotí opatrně, zároveň však cítí sílící vlnu poptávky technologických firem po umělé inteligenci (AI) a rozšířené či virtuální realitě (AR/VR). „Začátek letošního roku byl stále dost náročný, ale už jsme zpátky na rostoucí křivce. Nemůžu tvrdit, že se vracíme k normálu, protože cítím, že ten brzy překonáme. Vidíme obrovský apetit, obzvlášť po řešeních využívajících potenciál umělé inteligence, a také rozšiřujeme tým, abychom se připravili na boom v oblasti AR a VR, který přijde s vydáním Vision Pro od Applu,“ prozrazuje Smid.