Startupu Nenech to být pomáhajícímu oznamovat školní a firemní nekalosti rychle roste klientela
31. 3. 2022 – 14:10 | Digitál | Patrik Hajda | Diskuze:
Nadějně rozjetý startup Nenech to být vytvářející bezpečnější prostředí na školách ohrozil příchod pandemie. Zakladatelé ale ze situace vytěžili maximum a stali se důležitým hráčem na poli firemních whistleblowingových platforem.
Vše začalo v roce 2017 jako studentský projekt, kdy se trojice zakladatelů Jan Sláma, David Špunar a Pavel Ihm rozhodla zatočit se šikanou na školách. Za tímto účelem byla vytvořena platforma umožňující anonymní oznámení směrem k vedení školy o nepravostech konaných na půdě školy. Projekt dostal jméno Nenech to být (v zahraničí FaceUp).
Platformě se dařilo až do příchodu pandemie, kdy příjmy spadly vlivem uzavření škol téměř na nulu. Pro tým to byl signál, že svou službu musejí rozšířit i do soukromých firem a státní zprávy. A tento přerod se jim povedl natolik, že svou platformu nyní poskytují většině škol zdarma, když se o financování zasluhují firmy.
Zatímco v roce 2021 vyrostl počet škol využívajících Nenech to být o 20 %, v případě firemní klientely to bylo ze čtyř platících zákazníků na sto. „Klienty jsme získali ve dvanácti státech, mezi těmi českými jsou jména AAA Auto, Sportisimo, DPD, Zásilkovna, Pilulka nebo Zentiva. Pozitivně nás překvapila i státní správa, kde se mezi prvními zapojilo Brno a všechny jeho městské části, Olomoucký kraj, Ministerstvo zahraničí ČR, Národní rozvojová banka či Právnická fakulta UK,“ prozradil Sláma.
Celkově službu po celém světě využívá na 2 300 organizací (převážně školy) s velkým zastoupením ve Spojených státech amerických, Jihoafrické republice a v Zimbabwe. Přes platformu bylo vedením škol a firem oznámeno již přes 10 tisíc podnětů.
Startupu hraje do karet nová směrnice Evropské unie z konce minulého roku o ochraně oznamovatelů, takzvaných whistleblowerů v samosprávě i soukromém sektoru. Ta udala povinnost členským státům zavést odpovídající nástroj ve všech státem přímo zřizovaných orgánech a institucích, krajích i obcích nad deset tisíc obyvatel.
Platforma Nenech to být se v tomto případě spojila se startupem Munipolis, který provozuje aplikaci Mobilní rozhlas zajišťující komunikaci mezi občany a vedením obcí, kterou využívá téměř třetina republiky. Díky tomuto propojení je v jednom balíčku jak komunikační, tak oznamovací kanál splňující všechny podmínky nové směrnice.
A jak to bude s Nenech to být dál? Startup má letos v plánu navýšit minimálně trojnásobně počet firemních klientů a dosáhnout pětinásobného růstu tržeb. Rovněž je v plánu rozšířit tým a s tím související obchod u nás i v zahraničí, přičemž v USA půjde o dohánění konkurence při zachování jedinečnosti platformy, kterou tvoří jednoduchost a přizpůsobitelnost na míru klientovi.