Slovenský UXtweak chce přenést uživatelské testování do skutečného online světa

16. 8. 2021 – 18:19 | Digitál | Redakce StartupInsider | Diskuze:

Slovenský UXtweak chce přenést uživatelské testování do skutečného online světa
Tým startupu UXtweak | zdroj: Facebook UXtweak

Startup UXtweak pracuje na vývoji nástroje, který přenese uživatelské testování z UX laboratoře přímo do online prostoru - aby bylo zlepšování webů dostupnější a jednodušší.

Eduard Kuric ze Slovenska se dlouhodobě zaměřuje na výzkum na poli modelování chování uživatelů a uživatelského zážitku (tedy UX). Při své práci využívá i UX laboratoře, ale před dvěma lety dostal nápad, jak přesunout „umělou“ laboratoř do „reálného“ online prostředí. A tak vznikl UXtweak, který spojuje několik různých nástrojů na analýzu webů. 

Kořeny startupu jsou slovenské a částečně i české. Většinu svých zákazníků má ve Spojených státech amerických a v západní Evropě.

UXtweak využívá specifický způsob reprodukce obrazu, videonahrávky i dvojče celého webu. Proto jsou všechny aktivity uživatele jako je pohyb myši, klikání a psaní formulářů indexovány, umožňuje to také vyhledávání — a zlepšuje to přehled o tom, co je potřeba v designu vylepšit.

Výzkumníci z UXtweak využili také zkušenosti týmu reklamní agentury Elite Monday Lovers. „Velmi mě to potěšilo, protože jsem věděl, že Edo (Kuric) je člověk, který má vždy všechno promyšlené do detailu a velmi mu záleží na tom, aby projekty, které dělá, byly co nejkvalitnější,“ popisuje pro Czechcrunch Ľubomír Lajoš, zakladatel a ředitel Elite Monday Lovers.

Lajoše projekt zaujal a proto se stal rovnou partnerem a odkoupil část podílu firmy. Startup se od té chvíle financuje z vlastních zdrojů, investičním příležitostem se ale nebrání. „Máme otevřených mnoho nových nápadů, jak změnit a inovovat zaužívané metody testování použitelnosti webů, respektive softwaru všeobecně,“ dodává Lajoš pro Czechcrunch.

Z UXtweak by se chce postupně měla stát platforma, která by pokrývala celý životní cyklus produktu — od prvotních myšlenek po testování prvních náhledů a skic až po závěrečné dokončování zaběhnutých produktů (a nejen webů). Kromě vlastního projektu v UXtweak realizují i uživatelské studie s konkrétními návrhy na zlepšení. Pracují na analýze prostředí, návrhu a realizaci uživatelských studií až po vyhodnocení takových studií, identifikaci problémů a potřeb uživatelů.

UXtweak vznikl v roce 2019, ale až loni v září se začal zaměřovat na globální trh. Má přes 10 tisíc registrovaných uživatelů a roční opakující se tržby (ARR) jsou až 350 tisíc eur, tedy asi devět milionů korun. Průměrný měsíční růst přitom dosahuje 20 až 30 procent.

„V letošním roce naším cílem není ziskovost, v současnosti jsme ale na bodu break-even. Momentálně hledáme poměrně dost lidí, takže se to může opět změnit,“ popisuje Lajoš pro Czechcrunch. Za úspěch firmy vnímá fakt, že asi polovina uživatelů je ze Spojených států, tedy z trhu, který je pro UXtweak nejdůležitější. V Česku, na Slovensku či ve Velké Británii má pak startup po 10 procentech zákazníků. Projekt využívá Avast, Generali, na Slovensku paka třeba 02, ČSOB, VÚB Banka.

„Máme zkušenosti z velkých, mezinárodních projektů. Tyto projekty byly a zároveň jsou v mnohém inspirací při vylepšování našich metod a nástrojů. Vícero nápadu vzniklo právě ze studií, od participantů a uživatelů,” říká Lajoš. „Pojmy jako uživatelský nebo zákaznický zážitek jsou buzzwordy, ale realitou je, že špatného, doslova odfláknutého softwaru je víc než toho dobrého,“ říká. „Ve skutečnosti je vývoj seriózních UX služeb a nástrojů jen na začátku. My si chceme odtrhnout svoji část,“ doplňuje ředitel startupu.

„Naším hlavním cílem je udělat zážitek ze samotného UX výzkumu přes automatizaci procesů, například metodami automatické identifikace problémů použitelnosti. Prostor na automatizaci je velký, tady vidíme svůj potenciál a jedinečnost oproti konkurenci,“ vysvětluje Lajoš pro Czechcrunch. UXtweak má firmám šetřit peníze a čas, protože vývojáři se díky němu mohou zaměřovat na výzkum a inovace a nemusí tolik řešit problémová místa v rozhraních.

Zdroje:

Nejnovější články