Revoluční aplikace Alfréd změnila pracovní trh na Islandu. Náklady na hledání zaměstnanců snížila o 90 procent

25. 4. 2023 – 16:08 | Digitál | Redakce StartupInsider | Diskuze:

Revoluční aplikace Alfréd změnila pracovní trh na Islandu. Náklady na hledání zaměstnanců snížila o 90 procent
Spoluzakladatel platformy Alfréd, Vernharður R. Sigurðsson alias Venni | zdroj: foto: Alfréd

Trojice islandských vývojářů si po zkušenostech se založením vlastní malé firmy uvědomila, že způsob, jakým se na Islandu hledají noví zaměstnanci, potřebuje změnu. Místo spoléhání se na náhodné inzeráty v místních novinách proto vytvořili první verzi aplikace Alfréd, která nabízela pracovní inzeráty a notifikace o vhodných pozicích přímo na telefonu uchazečů. Tento revoluční přístup změnil islandský pracovní trh a náklady na hledání nových zaměstnanců se snížily o 90 procent. Po úspěchu na Islandu přišel před několika lety i na český trh a nyní udává tempo v inovacích s výrazným náskokem před ostatními pracovními portály.

Dnes už to zní nepředstavitelně, ale před rokem 2013 se na Islandu nabídka pracovních míst vyskytovala jedině v tištěných novinách. Bylo to nepraktické a vůbec to neodpovídalo potřebám start-upů a dalších dynamicky se rozvíjejících firem. Skupina vývojářů aplikací v čele s Vernharðurem Sigurðssonem tehdy sháněla do týmu nové kolegy a moc se jim nezamlouvalo, že mohou jen doufat, že si jejich inzerát v místních novinách náhodou přečte ten správný uchazeč.

Díky svým programátorským schopnostem dali dohromady první verzi aplikace Alfréd s nabídkami pracovních míst, která zásadně proměnila islandský pracovní trh. „Do té doby bylo hledání pracovníků o náhodě. Koupí si ten pravý člověk zrovna toto vydání novin a všimne si inzerátu? Bylo nám jasné, že musí existovat lepší řešení,“ popisuje jeden ze zakladatelů Vernharður Sigurðsson.

Novinka se stala na Islandu hitem, uchazeči ani zaměstnavatelé do té doby nic podobného neviděli. Alfréd se dal jednoduše používat i na telefonu, posílal uchazečům notifikace o vhodných pracovních nabídkách, které vyhovovaly jejich požadavkům. Náklady na hledání nových zaměstnanců se firmám snížily o devadesát procent.

Pomocník, na kterého je spolehnutí

A jak vlastně vznikl název Alfréd? Znalci batmanovských příběhů už možná tuší. Zakladatelé aplikace jsou totiž jako všichni správní ajťáci fandové komiksů. „Alfréd je jméno komorníka, který pomáhá Batmanovi v boji se zločinem. Je ochotný, spolehlivý a férový, má rád suchý humor a vždy si umí poradit. Lepšího pomocníka si neumíme představit, proto jsme se rozhodli, že naši aplikaci pojmenujeme po něm,“ vysvětluje Vernharður Sigurðsson.

V roce 2016 přišel Alfréd s vylepšenou verzí aplikace a získal řadu nových funkcí. Běžní uživatelé si od té chvíle mohou zdarma vytvořit profil s online životopisem a odpovídat na nabídky práce jediným kliknutím. Stejně tak zaměstnavatelé mohou uchazeče jednoduše třídit, zjišťovat doplňující informace a projít celý proces výběrového řízení v přehledném a příjemném prostředí aplikace. A to včetně videopohovorů, které získaly na důležitosti zejména během pandemie covidu.

Alfréd je dodnes nejpoužívanějším portálem pro hledání práce na Islandu a od roku 2019 začal pronikat také na český trh a nedávno i na Maltu a Faerské ostrovy. „Rozšíření do Česka vyplynulo úplnou náhodou. V týmu Alfréda pracoval i jeden Čech, který se se zakladateli značky spřátelil a udržoval s nimi vzájemný kontakt, i když se přestěhoval zpět domů. Vernharður Sigurðsson se ho vydal navštívit, a tolik se mu u nás zalíbilo, že se rozhodl sem rozšířit i svůj byznys,“ vypráví marketingová manažerka platformy Alfréd v České republice Petra Turzová.

Ve střední Evropě existovalo v době příchodu Alfréda už několik zavedených portálů s nabídkami práce. Obchodní strategie islandské aplikace se opírá o jednoduchost používání, přesné zacílení nabídek a nízké náklady na podání inzerátu. „Pro uživatele hledající práci je aplikace zcela zdarma. Zaměstnavatelé si bezplatně vytvoří profil a platí pouze za vložení inzerátu. Základní cena činí 890 korun a při zakoupení balíčku více inzerátů dostanou slevu. Náklady na výběrové řízení jsou tak pro firmy minimálně o polovinu levnější než u konkurenčních portálů,“ říká Petra Turzová.

Alfréd si na českém trhu vytvořil stabilní skupinu klientů, od oblasti průmyslu a stavebnictví přes rodinné podniky až po kulturní a vzdělávací instituce. Jeho cílem je nabídnout moderní, snadno ovladatelnou aplikaci, která celý proces hledání práce co nejvíce usnadní a urychlí. Jednou z posledních inovací je video dotazník pro uchazeče, který HR pracovníkům umožňuje prohlédnout si potenciální zaměstnance a poznat jejich požadavky ještě před samotným osobním pohovorem.

Zdroje:
Tisková zpráva, Alfréd

Nejnovější články