Na Black Friday 2022 Evropské komisi pomáhal dohlížet tým českého Hlídače shopů
4. 1. 2023 – 18:45 | Digitál | Šárka Tmějová | Diskuze:
Pět let zkušeností s neziskovým projektem Hlídač shopů zužitkoval jeho tým ve speciálním projektu pro Evropskou komisi. Zástupci technologického startupu Apify a firmy TopMonks vyvinuli nástroj, který úředníkům pomáhal sledovat dodržování nového nařízení směřujícího k transparentnosti vývoje cen zboží v eshopech.
Hlídač shopů se do hledáčku Evropské komise dostal loni v létě, kdy si tým stojící za projektem zvolila ve výběrovém řízení. Tým následně vytvořil nástroj, s jehož pomocí mohli úředníci v 11 členských zemích EU, na Islandu a v Norsku dohlížet na dodržování nové směrnice.
Během zátěžového testu během Černého pátku, který pro obchody představuje období masivních slev a připadá na čtvrtý pátek v listopadu (loni na 25. listopad), sledovali zástupci EK téměř 16 000 produktů v 176 eshopech.
„Velmi mě těší, že jsme mohli zúročit zkušenosti našeho týmu i na projektu pro Evropskou komisi. Byl to navíc první projekt, kde jsme mohli využít nejen naši platformu, ale i náš nový AI nástroj na automatickou extrakci dat. Výsledky napříč Evropou také ukázaly, že naše práce na kultivaci českého e-commerce prostředí nebyla marná. Mám nyní o to větší radost, že se velká část českých e-shopů v posledním Black Friday už novou směrnicí de facto řídila,“ zhodnotil výsledky pilotní části projektu Jakub Balada, spoluzakladatel startupu Apify a jeden z členů týmu Hlídače shopů.
„Jsem hrdý na náš malý tým, který dokázal v krátkém čase doručit nástroj, jež staví na našich dlouholetých zkušenostech s vývojem a provozem Hlídače shopů. Na první pohled jsme znovu použili jen graf, ale na pozadí jsou naše nástroje pro dohled nad kvalitou dat, zkušenosti jak dělat efektivní scraping ve velkém měřítku a naše platforma pro tvorbu a provoz serverless řešení,“ dodává Aleš Roubíček ze společnosti TopMonks.
Evropská komise na konci roku zveřejnila výsledky namátkových kontrol z loňského Black Friday s využitím na míru vytvořeného nástroje. Ze sledovaných produktů se v daném období polovina objevila v nějaké sledované nabídce, čtvrtina z nich přitom porušovala nová pravidla. Směrnici nesplnilo 43 % z monitorovaných eshopů.