Esport láká diváky, firmy i sponzory. Platforma Oddin.gg cílí na ještě větší interakci a finanční nasazení pro hráče a společnosti
17. 2. 2023 – 19:00 | Digitál | Redakce StartupInsider | Diskuze:
Esport se za posledních několik let stal jedním z nejlukrativnějších a nejrychleji rostoucích trhů na světě. Od předcovidového roku 2017 dokázal svou hodnotu víc než zdvojnásobit ze 300 milionů na téměř 700 milionů dolarů. Na rok 2023 se dokonce předpokládá překročení hranice 2 miliard dolarů a také zdvojnásobení počtu diváků. Digitální videoherní byznys láká hráče, fanoušky i sponzory. Česká analytická platforma Oddin.gg na vlnu tohoto trendu nastoupila v roce 2018 a od té doby nabízí chytré nástroje pro precizní kontrolu financí napříč videoherními turnaji pro všechny zúčastněné strany. Těžit z turnajových vítězství totiž nemusí jen hráči, nýbrž i diváci a fanoušci.
„Esport se během relativně krátké doby proměnil z kratochvíle několika hráčů videoher v miliardového giganta s celosvětovým dosahem. Pandemie koronaviru nám navíc ukázala, že esport není tolik ovlivnitelný událostmi ve světě, a vedle herních studií si na něm dokázaly postavit byznys i další subjekty. Což je jeden z důvodů, proč jsme založili platformu Oddin.gg. Chceme lidem umožnit více se zapojit do tohoto fenoménu a podílet se na jeho vývoji a finančním růstu,“ říká Vlastimil Venclík, zakladatel a CEO scaleupu Oddin.gg.
Z esportu se stává velmi výnosný byznys. Velké peníze se točí jak na straně profesionálních hráčů, tak sponzorů videoherního příslušenství, techniky a turnajů, které lákají velké množství fanoušků. Jen za rok 2022 zaznamenal Oddin.gg celosvětově sázky ve výši necelých 450 milionů eur na esportové zápasy, pro které sázkovým kancelářím navrhují kurzy. Jeden z největších esportových týmů, TSM, hlásí tržní hodnotu přes 400 milionů dolarů. Populární battle royale hit Fortnite za několik let vydělal přes 60 milionů dolarů. Counter-Strike: Global Offensive rozdal v rámci turnajových cen téměř 8 milionů dolarů a v rámci největšího turnaje ve hře Dota 2 bylo mezi výherce rozděleno 40 milionů eur.
Být součástí esportové popkultury začíná být pro mladou generaci prestižní. I v České republice se během několika posledních let mnohonásobně zvýšil zájem a lokální týmy získávají i celosvětové uznání. V současnosti je v Česku 15 prestižních esportových týmů včetně favoritů jako Sinners, Esuba, Brute či Enterprise Esports. Ve světě pak funguje více než 600 profesionálních esportových organizací a přední hry turnajů jako Dota 2 či League of Legends dokážou nalákat miliony diváků.
Chytré oko Ódinovo
Esport se dostává na úroveň profesionálních sportů, což znamená jediné – fanoušci chtějí fandit svým oblíbeným týmům a získat z toho i něco pro sebe. Videoherní struktura je však mnohem komplikovanější než v případě fotbalu či basketbalu. Každou minutu se v zápasech může změnit mnoho detailů a je klíčové včasně vyhodnotit všechny proměnné. Vše je navíc potřeba dělat rychle a přesně, aby byla finanční stránka věci kontrolovaná a pro fanoušky bezpečná.
Za tímto účelem vytvořil český scaleup Oddin.gg unikátní algoritmus poháněný strojovým učením, který dokáže monitorovat esportové turnaje a nabízet hráčům interaktivně se podílet na zápasech. Zápasy navíc v přímém přenosu sledují zkušení tradeři, kteří se skládají z hráčů a koučů. Ti mohou v případě potřeby upravit kurz a prakticky pilotují tipování. Sázkové kanceláře pak mohou mnohem precizněji kontrolovat vývoj zápasů a řídit finanční rizika. Celý systém cílí na zábavu a větší propojení s esportovým světem.
„Trendem posledních několika let je všudypřítomná automatizace a digitalizace. V esportu je tento prvek patrný ještě více, jelikož videohry jsou strukturově velmi komplexní záležitost a společnosti potřebují chytré nástroje, aby jim pomáhaly se na trhu vyznat a jít správným směrem. V našem případě jde o umělou inteligenci, která pomáhá klientům správně nakládat s penězi v rámci esportových turnajů,“ dodává Venclík.