České firmy ovládly umělou inteligenci, ukazují finalisté Vodafone Nápad roku
14. 6. 2023 – 18:05 | Digitál | Redakce StartupInsider | Diskuze:
Je umělá inteligence (AI) příležitost, nebo hrozba? Mladé technologické firmy z Česka mají jasno. Ze 30 semifinálových projektů letošního ročníku soutěže Vodafone nápad roku ji využívá hned 22. Nejstarší tuzemská přehlídka startupů letos přilákala 129 inovativních společností, které mají mezinárodní ambice v oblasti zdravotnictví, obchodu, stavebnictví nebo sportu. Finálová dvanáctka se utká o vítězství na slavnostním vyhlášení 19. září.
Umělá inteligence je například základem zařízení MAIA, které pomáhá lékařům bojovat s obávaným kolorektálním karcinomem neboli rakovinou tlustého střeva. Chytrá krabička kompatibilní s jakýmkoliv endoskopem umožňuje lékařům při prohlídce odhalit sebemenší varovné signály, které jinak může přehlédnout i zkušený odborník. Navíc výrazně šetří čas. Floxgen zase AI využívá k tomu, aby výzkumníkům, lékařům i laikům zpřístupnil jinak nesmírně složitá genetická data, Flowpay s její pomocí zajišťuje bleskové provozní úvěry firmám z e-commerce či gastronomie a Superface.ai díky ní umožňuje plně automatizovat drahou tvorbu API integrací.
„Vodafone Nápad roku letos pořádáme už pošestnácté a je úžasné sledovat, jaký pokrok za tu dobu udělali naši podnikatelé, vývojáři a vědci. Ze soutěže zajímavých nápadů se postupně stala přehlídka špičkových technologických společností a platí to i pro letošní finalisty. České firmy dnes v mnoha odvětvích nastavují trendy a mezi přihlášenými projekty je stále více těch, které dokázaly v krátkém čase oslovit zákazníky po celém světě,“ popisuje zakladatel soutěže Martin Kešner.
Z dalších finálových projektů porotce zaujala například Posedla – první 3D tištěná cyklistická sedla na míru, která slaví úspěch už ve 26 zemích. Revoluční střešní krytina NEBESYS zvenku vypadá jako tradiční tašky, zevnitř je však průhledná a do interiérů vnáší světlo, pohlcuje hluk a tepelně izoluje. Designový hasicí štít Amplla pak plní nejen funkci účinného hasicího přístroje, ale při požáru poskytuje ochranu před žárem a navíc elegantně zapadne do každého interiéru.
Obrovský potenciál zlepšit životy milionů lidí má Animi, první aplikace řešící takzvanou alexithymii, emoční barvoslepost, která vážně postihuje každého desátého člověka. Neschopnost správně chápat emoce způsobuje nefunkční vztahy, zhoršenou kvalitu života a horší výsledky případných terapií. Do zdravotnictví míří také projekt Macromo, který poskytuje personalizované domácí testy pro analýzu zdraví a přesná doporučení pro prevenci dědičných onemocnění.
„Úroveň přihlášených projektů se neustále posouvá dopředu a bylo mnohem složitější vybrat nejlepších dvanáct. Dělá mi radost, že Vodafone podporuje soutěž pro začínající firmy, která pomáhá nápadům růst a proměňuje je ve skutečnost,” říká Viktoria Korabelniková, ředitelka pro internet věcí ve Vodafone Česká republika.
Kromě šance na investici až 30 milionů korun, finanční odměnu 400 tisíc korun, medializaci a nová obchodní partnerství získali všichni finalisté také pozvánku na speciální mentoring day. Během něj mohli využít konzultace zdarma od více než 20 odborníků, kteří jim poskytli zpětnou vazbu, pomohli s nastavením strategie dalšího růstu a poradili s výzvami ve vývoji produktu, škálování nebo obchodu.
Také porota, která semifinalisty a následně finalisty i vítěze jednotlivých kategorií vybírá, je složena ze zkušených podnikatelů, investorů a expertů z různých oborů. Při hodnocení zohledňuje řadu kritérií: osobnost a podnikatelské dovednosti zakladatelů, schopnost týmu efektivně spolupracovat, dosavadní růst projektu a jeho úspěchy, jedinečnost produktu, potenciální velikost trhu a v neposlední řadě i ambice a zahraniční potenciál.