AppOnFly Václava Svátka proslavil Roblox. Nyní se mění na streamovací platformu pro náročné, spouští betu
30. 1. 2023 – 14:00 | StartupInsider | Redakce StartupInsider | Diskuze:
Startup AppOnFly, který založil generální ředitel ČMIS Václav Svátek, rozšiřuje portfolio a nově umožní streamování graficky náročných her. Projekt se chce od konkurence odlišit nekompromisním výkonem a kromě streamerů cílí rovněž na audiovizuální tvůrce, kteří renderují videa, nebo firmy streamující v CAD (computer-aided design neboli počítačem podporované projektování 2D a 3D objektů). Takovou workstation pro vzdálenou spolupráci ČMIS poskytuje například firmě Zetor, s níž při vývoji spolupracoval. AppOnFly je konkurencí předním herním streaming platformám Amazon Luna a Geforce Now (uživatelskou základnou se řadí na třetí místo za tyto konkurenty). Nyní je přístupný v beta verzi, ostrý start očekává startup v průběhu příštího roku.
„AppOnFly od svého založení, kdy jsme chtěli prorazit v USA, prošel značnou evolucí. Od původního záměru nabídnout uživatelům hostované Windows prostředí v prohlížeči, kde mohou jednorázově využívat software typu Photoshop, až po bezpečný přístup do různých souborů a aplikací. AppOnFly paradoxně získal popularitu v komunitě hráčů Robloxu. V tu chvíli ho od herního streamování dělil pouhý krůček. Produkt využívá know-how ČMIS a nejmodernější technologie pro maximální výkon a zážitek ze streamování těch graficky nejnáročnějších her,“ vysvětluje Václav Svátek, zakladatel AppOnFly.
AppOnFly je možné spustit bez nutnosti instalace přes prohlížeč. Původně poskytoval hostovaný Windows desktop z cloudu a využíval nástroje typu ERP, CRM nebo účetní systémy. Využívali jej hojně především uživatelé systému iOS, kteří chtěli spustit aplikace z ekosystému Windows (například sadu nástrojů Microsoft Office před jejím přesunem do cloudu). Původní vize měsíčního předplatného však narazila u výrobců softwaru, kteří tehdy odmítli model měsíční, nebo dokonce hodinové platby za licence. Nová podoba aplikace je tak spíše evoluční a po spuštění ostré verze bude i nadále fungovat jako SaaS.
První kontakt s veřejností? Pokusy o hacknutí i milionová robloxová komunita
Jednou z velkých výzev pro streamovací platformy je i bezpečnost, která u AppOnFly prošla během vývoje produktu a jeho otevření veřejnosti nejednou náročnou zkouškou. Hostovaný desktop, se kterým se pojila i vysoká míra anonymity, totiž lákala světovou hackerskou komunitu.
„Začátky AppOnFly pro nás byly obrovskou školou i z hlediska bezpečnosti, kdy jsme využili a následně prohloubili naše know-how z ČMIS. Na YouTube se objevovala videa, jak nás hacknout nebo jak naši platformu k hackování využít. Další vlnu útoků přinesl nástup kryptoměn, kdy lidé hledali různé cesty k těžbě bitcoinu. Kreativita některých uživatelů byla až neskutečná, my však díky tomu získali spoustu cenných zkušeností a zvýšili kvalitu infrastruktury a zabezpečení na velmi vysokou úroveň,“ dodává Václav Svátek.
AppOnFly byl od počátku cílený na globální trh a od svého založení má stále aktivní pobočku v USA. „Právě na zdejším trhu prorazil nečekaným způsobem – u dětské komunity hrající Roblox především díky rozšíření Chromebooků na školách, kde není možné hru běžně spustit. Právě AppOnFly se stal pro miliony mladých hráčů ideálním nástrojem, jak se dostat ke své oblíbené kratochvíli,“ uzavírá Václav Svátek s tím, že ačkoli byl byznysový potenciál u této skupiny minimální, byl AppOnFly inspirací pro zaměření na grafickou akceleraci a přechod na streamovací platformu.